onsdag 13 februari 2013

SolidWorks World 2013: Hur var resan?

Det är nu 2,5 veckor sedan vi kom hem från SolidWorks World 2013 i Orlando, Florida. Vi tänkte härmed dela med oss av det vi fick se på andra sidan Atlanten.

Vi som åkte
Från höger: Charles Nilsson, Product Manager; Lars S. Green, Country Sales Manager Danmark; Janne Hallgren, Country Sales Manager Sverige, Jan Lundström, Chief Sales Officer; Juuso Jalava, Country Sales Manager Finland och Tedh Andersson, Marketing Assistant.

Fredag
Vid lunchtid, lokal tid i Köpenhamn, satte vi oss på flyget som skulle ta oss till Newark, New York. Resan över Atlanten var som flygresor är mest, det var bara att försöka slå ihjäl timmarna med bok, film och sömn. Efter halva resan kom vi in i ett område med turbulens, säkert inget allvarligt, men är man lika känslig som jag (Tedh) så uppskattar man det föga och upplever det som HEMSKT hehe. Väl på marken i New York bytte vi snabbt plan vidare mot Orlando International Airport där vi landade på fredagskvällen (lokal tid). Efter lite letande fick vi tag på en hyrbil (snarare en rymdfärja, men bil i Amerikanska mått) och begav oss mot vårt hotell. Hotellet låg ca. 4 kilometer från Walt Disney World Swan and Dolphin, komplexet där SolidWorks World 2013 skulle gå av stapeln. Hotellet var ett relativt billigt men mycket fräscht hotell. Det låg lite avsides vilket förmodligen låg till grund för det låga priset. Efter inchekning somnade vi ganska omgående, det hade trots allt varit en låååång dag.

Lördag

Lite trötta efter gårdagens långa resa startade vi dagen med en stadig frukost. Jetlagen har hunnit infinna sig hos några av oss och vi bestämmer att dagen ska spenderas till shopping. Bilden här bredvid visar sex vuxna mäns "byte" för dagen. Inne i köpcentrat slår det oss att det många av dagens produkter som är konstruerade i SolidWorks. Ett exempel är termostaten NEST som vi hittar i Apple butiken utanför Orlando. Under förra årets SolidWorks World visades den upp och upphovsmakarna var på plats och berättade om konstruktionsprocessen. Även inne i butiken Brookstone såg vi förgreningskabeln Pivot Power som även den är konstruerad i SolidWorks och har vunnit Red Dot Design Award för sin konstruktion.

Efter shoppingen blev det en ganska lugn eftermiddag vid poolen och sedan en tidig kväll och vi såg fram emot söndagseftermiddagen då allt skulle dra igång.

Söndag
Efter en liknande frukost som igår hade vi en liten roadtrip på agendan. Vi åkte ut mot östkusten, mot Cocoa Beach och Cape Canaveral. Vi fick aldrig tillåtelse att åka in mot området Cape Canaveral så det fick bli ett stopp vid stranden istället och titta på surfare. Även här shoppade vi lite i områdets största surfshop, Ron Jon’s. Nu var det dags att åka och registrera oss på eventet samt kolla in Partner Pavillion, mässhallen där många av SolidWorks partnerprodukter ställde ut.

Inne i Partner Pavillion fanns det otroligt mycket att titta på och en mängd häftiga partner program att lära sig mer om. Här inne kunde man också se en hel del av de demokonstruktioner som SolidWorks använt. Till exempel Hoolmatro’s verktyg för att ta sig in i krockade bilar. Som ni kan se på bilden är det en riktigt maffig konstruktion och man riktigt känner hur stark och hållbar den är.

Måndag
På måndagsmorgonen drog eventet igång på allvar. Först ut var det som kallas General Session day 1 där 4500 personer(!) samlades i en stor sal och konventet öppnade. 4500 personer i en och samma sal känns otroligt mäktigt när man som jag kommer från en liten by i Sverige som inte ens har hälften så många invånare.

SolidWorks CEO, Bertrand Sicot berättar att det idag finns fler än två miljoner SolidWorks användare i världen. Om två miljoner DVD förpackningar, som SolidWorks levereras i, skulle läggas ovanpå varandra skulle det tre gånger höjden på Mount Everest, det blir ganska mäktigt när man tänker på det.
Under dag ett fick vi också lyssna på teamet bakom Felix Baumgartners fallskärmshopp från rymden, teamet som konstruerat den kapsel Baumgartner använde för att ta sig till den höjd han sedan hoppade från.

Vår produktchef, Charles Nilssons intryck av eventet: ”Den övergripande känslan av eventet är MYCKET positiv kring SolidWorks. Det var påtagligt både bland användare, återförsäljare och hos SolidWorks anställda. De senaste årens allt tätare samarbete mellan SolidWorks och Dassault Systémes har skapat turbulens som nu tycks ha lugnat ner sig och de är en enhet, en profil som hjälper oss att bygga starka band i framtiden.”

Förhandstitt på SolidWors 2014
Nyhetena i SolidWorks 2014 visades på ett sätt som liknar ett klassiskt TV-shop avsnitt en tisdagsförmiddag. Det fanns mycket komik bakom det som visades, men de nyheter som visades var efterlängtade. Charles beskriver dem: ”Mina favoriter såhär långt är: Angular running dimensions, Split Table by row count, Blot Mapping för Simulation, Fixed-length spline, lofted bend transitions för Sheet Metal, Solljus och solljusanimationer samt eDrawings med ökad realitet!”

Tisdag
På tisdag morgonen var det dags för General Session day 2. Denna 1,5 timmar långa session handlade mycket om häftiga projekt där SolidWorks haft en central funktion. Vijay Kumar och hans studenter har programmerat sina quadrotors(småhelikoptrar) på ett sådant sätt att de matematiskt kan känna av varandra och den omgivande miljön, för att sedan navigera i harmoni i avskärmade miljöer samt kastas och återgå till avsändarens hand som en bumerang plus många andra imponerande bedrifter.

Näst ut var företaget Festo, som visade sin mekaniska fiskmås. En konstruktion med ett vingspann på två meter och som faktiskt kan flyga! Fiskmåsen väger ca. 450 gram och styrs likt ett radiostyrt flygplan. Festo hade med sig en fågel som de lät flyga i salen och visade hur verklig den faktiskt är. Vi reflekterade över det att om man verkligen vågar flyga en radiostyrd fågel över publiken huvuden, då är man säker på att konstruktionen och funktionen är tipp topp.

På tisdagskvällen hade SolidWorks hyrt ”Universal’s Islands of Adventure”, en temapark med inriktning på några av Universals största filmer. Här fanns riktigt många häftiga attraktioner, dock avstod jag från de allra värsta (med den turbulenta flygresan i färskt minne). Men ett enormt roligt event som kändes lite lyxigt då vi hade hela parken för oss själva.

Onsdag
Sista dagen på SolidWorks World 2013 inleddes med en mycket intressant föreläsning av en kille som heter Aron Ralston. För er som inte vet så är det honom filmen 127 timmar handlar om. Kort och gott så är det killen som var ute och klättrade i bergen, fastnade mellan en klippa och en sten, satt fast i sex dagar och slutligen skar och bröt av sin egen arm för att komma loss. Aron berättade om hur han kom fram till beslutet och hur det var under de 127 timmar som han satt fast. Ni som inte sett filmen rekommenderar jag att göra det, en oerhört intressant och på många sätt gripande historia.

På onsdagskvällen var det avslutningsmiddag där alla SolidWorks återförsäljare samlades och avnjöt en trevlig middag med diverse talare och uppträdande. Nu var SolidWorks World slut för denna gången och man avslutade med att hälsa oss alla välkomna till nästa års event, SolidWorks World 2014 i San Diego, Kalifornien.

Avslutningsvis vill jag bara dela med mig av en syn vi fick se i himlen när vi tog en promenad efter lunchen på onsdagen. Detta knyter ihop säcken för vår vistelse samt vad vi känner för SolidWorks och våra kunder.